رنو یک کمپانی خودروسازی فرانسوی به صورت چند ملیتی بوده که در حال حاضر در زمینه ساخت، طراحی و پخش انواع خودروها، تراکتور، کامیون، خودروهای برقی و اتوبوس مشغول به فعالیت است. بر اساس تاریخچه شرکت رنو فعالیتهای این کمپانی در گذشته به تولید و طراحی هواگرد و همچنین موتورهای هواگرد مربوط میشد. دفتر مرکزی شرکت رنو در شهر بولوین-بیانکور واقع در کشور فرانسه است. این کمپانی بعد از پژو سیتروئن و گروه فولکس واگن به عنوان برترین خودروساز اروپا مقام سوم را کسب کرد. شرکت رنو هم اکنون جایگاه نهم را در لیست بزرگترین کمپانیهای خودروسازی جهان به خود اختصاص داده است.
بررسی شرکت رنو
رنو هماکنون بیشترین سهام کمپانی رومانیایی با عنوان داچیا، کمپانی کرهای رنو با عنوان سامسونگ موتورز، کمپانی ترکیه با نام اویاک-رنو و همچنین شرکت ایرانی تحت عنوان رنوپارس را در اختیار دارد. علاوه بر این رنو مالک ۲۵ درصد از کمپانی روسی آوتوواز و ۴۰ درصد از سهام کمپانی ژاپنی نیسان نیز است. کارلوس غصن اکنون در سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کمپانی رنو، رهبری و هدایت این کمپانی فرانسوی را برعهده گرفته است. وی همچنین سمتهای فوق را در کمپانی ژاپنی نیسان نیز عهدهدار است.
پیشنهاد رنو استور : لوازم و قطعات یدکی اصلی رنو فلوئنس
این دو کمپانی بعد از مشارکت و همکاری در خصوص راهاندازی تیم رنو-نیسان آلیانس در حال حاضر در قالب این تیم تحت عنوان چهارمین شرکت خودروساز بزرگ در جهان معرفی شدهاند. دولت فرانسه میزان ۱۵ درصد از سهام شرکت رنو را در اختیار دارد و در واقع بزرگترین سهامدار این شرکت محسوب میشود. کمپانی رنو همچنین فعالیت بسیار زیادی در مسابقات موتور اسپرت و اتومبیلرانی داشته، به طوریکه در طول سالهای گذشته تیم فرمول یک رنو از موفقترین تیمها در این زمینه معرفی شده است.
تاریخچه شرکت رنو
در این بخش تاریخچه شرکت رنو را از زمان تاسیس آن توسط لوئی رنو مورد بررسی قرار میدهیم. لوئی رنو صنعتگر و کارآفرین معروف فرانسوی پایهگذار شرکت رنو بوده که اولین خودروی وی تحت عنوان رنو تیپ E در سال ۱۸۹۸ طراحی و ساخته شد. لوئی رنو و برادران او (فرناندو و مارسل) با سرمایه بسیار اندک کمپانی رنو را در سال ۱۸۹۹ با عنوان رنو فررس به صورت رسمی تاسیس کردند.
رنو در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی
در این دوران بود که رنو جعبه دنده رانش (Direct Drive) را به نام خود ثبت اختراع کرد. با پیشرفت بسیار سریع شرکت، حجم فروش سالانه آن نیز افزایش یافت. به طوریکه در سال ۱۹۰۲ ضمن افزایش نیروی کار، ۷۵۰۰ متر مربع نیز به وسعت کارخانه افزوده گردید. در طی همین سالها بود که لوئی اولین موتور تحت عنوان رنو را با ۲۴ اسب بخار و چهار سیلندر تولید کرد که به سرعت امتیاز موتور توربو برای وی ثبت شد.
در مسابقهای که میان مادرید و پاریس در سال ۱۹۰۳ صورت گرفت، مارس رنو به دلیل تصادف در سن ۳۱ سالگی فوت کرد. در تصادف صورت گرفته ۱۵ نفر مصدوم و شش نفر کشته شدند. در همین سال فرناند رنو در خارج از فرانسه در کشورهایی مانند بلژیک، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و آلمان اقدام به تاسیس شرکت تجاری و همچنین شبکه فروش برای محصولات رنو کرد. در سال ۱۹۰۵ شرکت رنو موفق به دریافت سفارشی مبنی بر تولید ۲۵۰ دستگاه تاکسی شد که بر اساس همین قرارداد رنو از کارگاه کوچکی تبدیل به کارخانهای بزرگ در فرانسه گردید. به طوریکه در سال ۱۹۰۷ اکثر تاکسیهای شهر لندن را خودرو رنو تشکیل داده بود.
کمپانی رنو در طول جنگ جهانی اول
تاریخچه شرکت رنو در زمان جنگ جهانی اول به واسطه دو اتفاقی بزرگی که آن سالها افتاد بسیار پررنگ و تاثیرگذار است. در اتفاق اول تولید پانصد دستگاه تاکسی رنو که در بحبوحه جنگ جهانی اول به جابهجایی سربازان در پاریس اختصاص داشت. واقعه دوم نیز مربوط به طراحی و ساخت تانک سبکی در سال ۱۹۱۷ بود که نقش مهمی در پیروزی متفقین داشت. لوئی رنو در سال ۱۹۱۹ در صنعت خودروسازی اروپا نیز به صورت جداگانهای در بین رقیبان آمریکایی نفوذ کرده و به رقابت پرداخت.
پیشنهاد رنو استور : لوازم و قطعات یدکی اصلی رنو تالیسمان
بعد از اتمام جنگ، کمپانی رنو با در اختیار داشتن کارخانههایی در اسپانیا، انگلستان و بلژیک همچنان به عنوان اصلیترین تولیدکننده خودرو در فرانسه به شمار میآمد. در سال ۱۹۴۰ با اشغال شدن فرانسه توسط آلمان، لوئی رنو از تولید تانک برای آلمانها خودداری کرد و بدینصورت آلمانها با در اختیار گرفتن کنترل کارخانه به تولید کامیونهای بارکش پرداختند.
دولت موقت فرانسه در آن زمان لوئی رنو را به همکاری با آلمانها متهم کرد و در سال ۱۹۴۴ با آزادسازی فرانسه وی را دستگیر کرده و به زندان انداختند. لوئی رنو در سال ۱۹۴۵ همانطور که در انتظار محاکمه خود بود، درگذشت. با حکم ژنرال دوگل در ژانویه ۱۹۴۵ سلب امتیاز شرکت از لوئی رنو صورت گرفته و کارخانه تحت اختیار دولت آمده و به صورت ملی اعلام شد. اما فلسفه و روند اصلی کارخانه هیچگاه تغییر نیافت و ابتکارات مختلفی در عرصه مسابقات همچنان عرضه گردید.
طبق تاریخچه شرکت رنو، این کمپانی در سال ۱۹۹۰ اقدام به خریداری کارخانههای ماک کرده که در حال حاضر نیز به عنوان مالک آن محسوب میشود. در سال ۱۹۹۹ شرکت رنو سهام نیسان را به میزان ۴۵ درصد خریداری کرده و همچنین سهام خود را به میزان ۱۵ درصد به شرکت نیسان داد. در طی همین سالها بود که با پیوستن سامسونگ به کمپانی رنو، شرکتی تحت عنوان سامسونگ موتورز افتتاح و راهاندازی گردید. با امضای قراردادی بین رنو و ولوو در سال ۲۰۰۰ میزان ۲۰ درصد از سهام ولوو در اختیار شرکت رنو قرار گرفته و باعث حضور فعال رنو در تولید کامیون شد. تولید دوچرخههای جاده و کوهستانی توسط رنو در سال ۲۰۰۱ و همچنین مشارکت با نیسان باعث شد که میزان سوددهی کمپانی نیسان نیز افزایش یابد.
در سال ۲۰۰۵ رنو موفق به کسب قهرمانی در مسابقات فرمول یک توسط فرناندو آلونسو گردید. همچنین در سال ۲۰۰۹ شروع به ساخت و طراحی خودروهای الکتریکی کرد. کمپانی رنو با همکاری فرانس تلکوم اولین تولیدکننده خودرو با عنوان آدیسلاین مجهز به سامانه ماهوارهای معرفی شد. بیصداترین خودرو در جهان رنو مدل ولساتیس نیز در همین سالها طراحی و ساخته شد. در حال حاضر دفتر مرکزی کمپانی رنو در کشور فرانسه در شهر بیلانکورت مستقر شده و نیروی کاری بیش از ۱۲۴ هزار نفر در ۱۱۸ کشور جهان مشغول فعالیت برای رنو هستند.
رنو از خوشنامترین و بزرگترین برندهای خودرو در دنیا به شمار میآید. در این مقاله سعی شد اشاره مختصری به تاریخچه شرکت رنو از زمان تاسیس تا گسترش و توسعه آن در حال حاضر شود. هماکنون نیز تیپهای مختلفی از رنو تحت عنوان رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو، رنو داستر، رنو مگان و … نیز در بازار خودرو ایران به فروش میرسند.