وبلاگ

علت خراب شدن رینگ و پیستون چیست؟

رینگ پیستون خودروی مگان

در خودروها و وسایل نقلیه موتوری، موتور های پیستونی بسیار پرکاربرد هستند. اما خرابی هرکدام از لوازم جانبی مگان دلایلی دارد؟. موتورهای پیستونی، مولدهای قدرتی اند که با حرکات رفت و برگشتی پیستون ها نیروی حرکتی را به چرخشی مبدل می کنند. میل لنگ در این موتورها به عنوان محور چرخشی به کار گرفته می شود.

توجه: جهت مشاهده محصولات رنو-استور به صفحه فروشگاه ما مراجعه نمایید.

میل لنگ چیست؟

میل لنگ محوری چرخنده که از زوایای لنگی تشکیل شده است. این زوایا نقطه اتصال میله هایی است که شاتون‌ نامیده میشوند. شاتون ها اهرم‌هایی می باشند که در ناحیه انتهایی به میل لنگ‌ اتصال و یاتاقان‌ بندی میشوند. در نقطه ابتدایی به قطعه ای بنام‌ پیستون‌ متصل میگردند. پیستون ها درون استوانه ای به نام‌ سیلندر می باشند.

این‌ استوانه ها کاملا بسته اند و نباید هیچگونه سیالی را از سطح مقطع پیستون‌ها رد کنند. تولید قدرت در این  سیستم با حرکات رفت و برگشتی متداوم پیستون ها به بالا و پایین اتفاق می افتد. انتقال نیروی حاصل از آن‌ به شاتون و در نتیجه به حرکت در آوردن زوایای لنگ‌ میل لنگ‌ می باشد.

میل لنگ‌ نیز به کمک وزنه های اطراف زوایای لنگ‌ خود، میتواند خاصیت اینرسی پیدا کند. همچنین زمانی که پیستون ها قدرتی تولید نمی کنند، آنها را به سمت بالا هل دهد تا مرحله تراکم‌، تخلیه و مکش صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:استپر موتورچیست + روش عیب یابی و تعمیر آن.

رینگ پیستون

پیستون چیست؟

پیستون قطعه ای به شکل استوانه که داخل سیلندر، حرکت رفت و برگشتی دارد. وقتی داخل محفظه احتراق، مخلوط سوخت و هوا محترق می شود، انرژی حاصل از انبساط گازهای ناشی از احتراق، باعث پایین رانده شدن پیستون می گردد. بدین شکل با به حرکت درآمدن پیستون، قدرت تولید می گردد.

از طرفی پیستون به عنوان قسمت تحتانی محفظه احتراق بحساب می آید. زیرا فضای سیلندر از بالا بوسیله سر سیلندر محدود شده است. از طرف پایین توسط پیستون محدود می شود. چون پیستون در شرایط کاری دشواری کار می کند، باید از استحکام‌ بالایی برخوردار باشد.

چون در هر انفجار درون سیلمدر، تقریبا حدود ۱۸ کیلو نیوتن به پیستون‌ نیرو وارد میگردد. همچنین این‌ اعمال نیرو در هر ثانیه تقریبا ۳۰ مرتبه رخ می دهد. اعمال نیروهای بیش از حد به پیستون و حرارت ناشی از احتراق ممکن است دمای بعضی بخش های کف پیستون را تا حدود ۲۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش دهد.

میزان تلرانس لقی

مقدار این‌ تلرانس لقی معمولا بین ( 025/ الی 01/0 ) میلیمتر است. زمانی که موتور در حال کار میباشد، این‌ فاصله لقی توسط  لایه ای روغنی پر میگردد. همچنین در هنگام‌ خاموش بودن موتور و سردی قطعات خودرو، سطح مقطع پیستون بیضی شکل می شود.

در این حالت قطر کوچک بیضی که در راستای طول گژن پین قرار می گیرد. با قطر بزرگ‌ آن در حدود 15/0 میلیمتر اختلاف اندازه دارد ، اما بعد از گرم‌ شدن‌ قطعات موتور و رسیدن آن‌ به دمای کاری ، چون‌ میزان انبساط در جهت طولی گژن پین بیشتر است. سطح مقطع پیستون ، تقریبا دایره ای شکل می شود. در این‌حالت میزان تلرانس لقی بین پیستون و سیلندر کاهش یافته و آب بتندی به خوبی انجام‌ می گردد.

عیوب پیستون

به گفته کارشناسان لوازم  جانبی مگان، پیستون ها می توانند دچار عیوب مختلفی شوند.

 چند  نمونه از این عیوب را بررسی می کنیم:

اگر سطح مقطع پیستون در هنگام‌ خاموشی موتور و سردی آن ، بیضی شکل و کمی کوچک تر نباشد، امکان گریپاژ نمودن پیستون در هنگام گرم‌ شدن‌ قطعات موتور و منبسط شدن آن می باشد. همچنین در اثر به هم‌ ریختن‌ تایمینگ‌ خودرو امکان اصابت سوپاپ‌ به پیستون‌ نیز می باشد که منجر به سوراخ شدن کف پیستون‌ میشود. گشاد شدن بوش گژن‌ پین‌ و لقی پیستون‌ با شاتون نیز یکی دیگر از عیوب پیستون‌ است.

اشکال پیستون

به گفته کارشناسان لوازم جانبی مگان، کف پیستون دارای اشکال مختلفی است. گاهی کف پیستون بصورت تخت است. یا بصورت فرو رفتگی و یا گنبدی ممکن است باشد. البته شکل کف پیستون‌ باید متناسب با شکل قسمت فوقانی محفظه احتراق باشد. تا بتواند تلاطم‌ و شرایط مناسب برای احتراق را فراهم‌نماید.

گاهی نیز پیستون ها دارای شکاف هایی هستند. معمولا شکاف افقی پیستون به منظور کاهش انتقال حرارت قسمت رینگ‌ها به بدنه پیستون‌ تعبیه شده است. ولی شیار عمودی موجود در پیستون، برای ایجاد حالت ارتجاعی در پیستون در نظر گرفته شده است.

رینگ پیستون

رینگ‌پیستون

به منظور آب بندی لقی بین پیستون و جداره سیلندر ، از چند عدد رینگ‌ استفاده می شود. این رینگ‌ها در داخل شیارهایی که در محیط پیستون تعبیه گردیده است ، قرار می گیرند. به طوری که می توانند فضای بالای پیستون را نسبت به فضای زیرین آن آب بندی نمایند.

رینگ های پیستون عبارتند از :

رینگ‌ های تراکم :

از رینگ‌های تراکم‌ به منظور آب بندی لغزشی بین پیستون و جداره سیلندر استفاده می شود.‌ به طوری که این رینگ‌ ها مانع عبور هوای متراکم به فضای زیر پیستون‌ می گردند.‌ این رینگ ها باید بتوانند فشاری در حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰‌ کیلو پاسکال را تحمل نمایند.

رینگ روغن :

از دید کارشناسان لوازم جانبی مگان سیستم روغنکاری داخل سیلندرها صرفا در فضای زیر پیستون است. زیرا عملیات ارسال روغن به محفظه سیلندر ها ،‌ از طریق منافذی که بر روی شاتون و میل لنگ‌ وجود دارد ، انجام‌می گیرد. اما به هیچ وجه نباید روغن به محفظه بالای سیلندر نفوذ کند و وارد محفظه احتراق گردد به همین دلیل از رینگ روغن استفاده می شود.

رینگ‌ روغن دارای حلقه های زنجیری است که در هنگام‌ بالا رفتن پیستون بتواند روغن را با خود حمل نموده و دیواره سیلندر را روغن‌ کاری نماید. موقع برگشت پیستون به پایین روغن را به کارتل هدایت نموده و مانع ورود روغن به محفظه فوقانی بشود.

عیوب و زمان‌تعویض رینگ و پیستون

به طور کلی رینگ‌ و پیستون ها و جز لوازم‌ مصرفی موتور نیستند و زمانی باید تعویض گردند که دچار ضعف یا خرابی شده باشند. اما بازدید آنها هر ۱۰۰ هزار کیلومتر یکبار توصیه می گردد از علائم ضعف رینگ و پیستون‌ میتوان به روغن سوزی خودرو، فرار کمپرس محفظه احتراق و وجود صدای اضافه از قسمت سیلندر ها اشاره نمود.

سخن نهایی

امیدواریم که مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد. جهت تماس با کارشناسان رنو-استور به صفحه تماس مراجعه نمایید.

4.7/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *