سیستم راه اندازی خودرو به کمک لوازم جانبی مگان پیچیده است. این سیستم راه اندازی و انتقال نیرو به چرخ های جلو و عقب بسیار جالب و پیچیده می باشد. در مقالات گذشته ی وبسایت رنو استور در مورد کاربرد شمع و تاثیر آن بر سلامت خودرو مطالعه کردیم. با بررسی های مختلف به اهمیت شمع خودرو پرداختیم.
حال در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از اجزای پراهمیت شمع یعنی وایر شمع آشنا کنیم.
تعریف وایر شمع
وایر شمع وظیفه انتقال برق از سیستم جرقه زنی به شمع های خودرو را برعهده دارد. در سیستم های نوین جرقه زنی وایرشمع به طور کلی حذف شده است. بجای آن کوئل به شکل مستقیم روی شمع قرار گرفته و از افت شمع جلوگیری می کند. جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است. ولی احتمال دارد به دلیل طرح موتورها، شکل و یا طول آنها تغییر کند.
جهت مشاوره و خرید محصولات و لوازم جانبی مگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
ساختار وایر شمع
این قطعه از لوازم جانبی مگان سیمی شکل می باشد. در دو سمت این سیم دارای ساختار مشخصی است. دو سرآن درپوش های پلاستیکی است. باتوجه به فرم هر طرف تعبیه شده اند. این درپوش های عایقی مانع از انتقال رطوبت به کوئل و شمع خودرو می شود. زیرا در صورت مرطوب شدن هریک از سرها قطعه به درستی کار نمیکند. این مورد حتی روشن شدن موتور را نیز مختل میکند. درپوش به نحوی تعبیه شده که همه منافذ را می پوشاند.
در داخل این درپوش، یک مفتول فلزی دیده میشود که به شمع متصل میشود. بخش انتهایی این مفتول برای جلوگیری از استهلاک و کاهش تاثیر ارتعاشات و حرارت کمی برجستهتر طراحی میشود. این مفتول به بخش رسانای کابل وایر متصل میشود. بنابراین وایر شمع در شکل ظاهری شامل بخش های زیر است:
اجزای تشکیلدهنده کابل میانی وایر شمع
بخش کابل میانی وایر برای انجام بهینه وظایفش، ساختار مشخصی دارد. این ساختار ممکن است براساس نوع وایر شمع تغییراتی در متریال داشته باشد. اما در نهایت ترکیب و فرم مشخص واحدی در همه آنها مشاهده میشود.
بخشهای مختلف کابل وایر به این ترتیب هستند:
1. کاهنده پارازیت
داخلیترین بخش کابل است. این رشته از ایجاد جریانهای مزاحم و نویز و پارازیت پیشگیری میکند. این ساختار در کابلهای سیمی و قدیمی وجود نداشت.
رسانا
دومین لایه کابل است و کاهنده پارازیت را می پوشاند. جریان برق توسط این لایه منتقل میگردد. جنس آن در انواع وایر متفاوت است.
عایق
این لایه که لایه رسانا را پوشش میدهد، ضمن کاهش پارازیتها و جریانهای مزاحم، سیم رسانا را عایقبندی می نماید. به این صورت از هدررفت انرژی برق درون سیم رسانا جلوگیری می کند. همچنین از این سیم در برابر دمای بالای موتور محافظت میکند. جنس این لایه نیز در مدلهای مختلف وایر شمع تغییر میکند.
بافت تقویت کننده
روی لایه رسانا قرار میگیرد. استحکام و مقاومت کابل را افزایش میدهد. ضمن حفظ قابلیت ارتجاعی آن. این لایه معمولا از جنس الیاف مقاوم به گرما است.
روکش سیلیکون
خارجیترین لایه کابل است. لایههای داخلی را به صورت منسجم کنار هم حفظ میکند و در انواع وایر از سیلیکون تولید شده تنها کیفیت آن متفاوت است.
از آنجا که وایر شمع یک قطعه متحرک و در تماس اصطکاک نیست، استهلاک چندانی ندارد. در صورت انتخاب نوع مناسب آن برای خودرو نیازی به تعویض فوری آن نیست.
طول عمر وایر شمع چقدر است؟
عمر مفید وایر شمعها بسته به کارخانه تولیدی آن و نوع خودرو تعیین میشود. معیار تشخیص پایان عمر وایر کیلومتر کارکرد خودرو است که سازنده وایر آن را هنگام فروش مشخص می نماید. به این ترتیب که کیلومتر عمر مفید آن را روی بسته درج میکند. این طول عمر بر اساس جنسهای مختلف وایر تغییر کرده و کمتر یا بیشتر میشود.
دو عامل موثر بر طول عمر وایر:
۱. حرارتی که موتور به وایر منتقل میکند.
۲. میزان ولتاژ برقی که از وایر عبور می کند.
سخن نهایی
امیدواریم که مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد. ما سعی می کنیم در بلاگ رنو استور شما را با لوازم شرکت رنو و لوازم جانبی مگان آشنا کنیم.