رنو داستر، انقلابی در میان خودرو های SUV
داستر انقلابی در میان خودروهای SUV محسوب میشود که توسط کمپانی تولیدکننده خودرو داچیا برپا شده است. این خودرو مقرون به صرفه با قدرت بسیار بالا، راحتی قابل قبول، موتور ارتقا یافته و کیفیت سواری که در جادههای بد به سرنشین ارائه میدهد، ترکیبی از پیچیدگی و مدرنیته را برای ما به ارمغان آورده و مهندسی بینظیر شرکت رنو را به رخ سرنشینان این خودرو و شرکتهای رقیب میکشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی و تحلیل خودرو داستر بپردازیم.
نگاهی به تاریخچه خودرو داستر
خودرو داستر یک کراس اوور- SUV جمع و جور است که از همکاری مشترک سازنده فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال 2010 تولید و به بازار عرضه میشود. این خودرو به عنوان رنو داستر در بازارهای خاصی مثل آمریکای لاتین، روسیه، اوکراین، آسیا، خاورمیانه، آفریقای جنوبی و نیوزلند به بازار عرضه میشود. مارس 2010 نسل اول این خودرو تحت عنوان نیسان ترانو در کشورهای مستقل مشترک المنافع و هند تولید شد و پس از ساندرو، سومین مدل برند داچیا بر پایه پلتفرم لوگان است.
داستر بازار هند را طوفانی کرد. این خودرو بخش شاسی بلندهای کامپکت را تقویت کرد و در عرض یک سال 23 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. موفقیت داستر به حدی بود که رنو مجبور شد تولید خود را ظرف چند ماه پس از عرضه از 7 دستگاه در ساعت به 20 دستگاه در ساعت افزایش دهد. امروزه از هر سه خودروی تولید شده در کارخانه اوراگادام یک خودرو داستر است. جالب است بدانید این خودرو 86 درصد از تولید رنو در هند، 81 درصد از فروش و 100 درصد از صادرات آن را به خود اختصاص داده است.
مشخصات کلی رنو داستر
حتی اگر یک بار داستر را دیده باشید میدانید از یک خودروی SUV 5 نفره و یکی از بهترینها بین ماشینهای مختلف حرف میزنیم. در اولین بخش از بررسی و تحلیل خودرو داستر باید بگوییم این خودرو با موتور دیزلی اتوماتیک و موتور بنزینی به بازار عرضه میشود. حجم موتور دیزلی معادل 1461 سی سی و موتور بنزینی 1498 سی سی با ظرفیت سوخت 50 لیتر معرفی شده که با گیربکس اتوماتیک تولید و عرضه میشود. این خودرو با هر یک لیتر سوخت مسافتی بین 19.87 تا 16.0 کیلومتر را طی میکند.
طول رنو داستر تقریبا 4340 میلیمتر، عرض آن 1822 میلیمتر و فاصله بین دو محور 2674 میلیمتر است.
حداکثر قدرت این خودرو 108.5 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن 245 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه است.
مشخصات ظاهری خودرو داستر جدید
در قسمت جلویی داستر جدید چراغهای LED با امضای طراحی داچیا DRL را میبینیم و مهشکنها همچنان هالوژن هستند. سپر خودرو تا حد زیادی از روکش پلاستیکی تشکیل شده که آن را برای سواریهای آفرود مناسب میکند. چراغهای راهنما نیز همگی از واحدهای LED ساخته شدند. ظاهر بخش پشتی خودرو تقریبا مثل مدلهای قدیمی است و صرفا تغییرات جزئی در مواردی مثل چراغهای پشتی میبینیم. اضافه شدن اسپویلر از ویژگیهای داستر جدید است که تاکنون شاهد آن نبودیم. چرخهای 17 اینچی این خودرو درون یک تونل باد ساخته میشوند تا درگ کلی خودرو کمتر شود و میزان بهرهوری سوخت را بهبود بخشد.
فضای داخلی فوقالعاده کاربردی داستر
در این بخش از بررسی و تحلیل خودرو داستر، نگاهی به فضای داخل کابین میاندازیم. فضای داخلی ساده و در عین حال کاربردی و پر از تجهیزات استاندارد است. ABS، EBD، TCS، چهار کیسه هوا، کنترلهای نصب شده روی فرمان و مانیتور فشار باد لاستیک از تجهیزات استاندارد این خودرو به شمار میروند که نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. از طرفی طراحی بخش نمایش آمپرها با دو صفحه آنالوگ و یک MID کوچک بین آنها نسبتا ابتدایی است. فرمان چهار پره این خودرو کاملا قابل قبول است و به راحتی میتوان آن را نگه داشت.
سیستم صفحه نمایش لمسی یک واحد 8 اینچی با قابلیت اتصال به تلفنهای هوشمند Android auto و apple car play در نظرگرفته شده که در آن منوها به خوبی چیده شدهاند و فونت متنها واضح و قشنگ است. فضای داخلی داستر از صندلیها گرفته تا داشبورد و درب تماما از پارچه باکیفیت ساخته شده و روی دسته دنده و فرمان که دو نقطه تماس اصلی خودرو هستند، جلوه خیرهکننده پارچه چرم به چشم میخورد.
پشت خودرو فشای کافی برای نشستن و پاها وجود دارد؛ اما افرادی که قد آنها بلندتر از 180 تا 190 سانتیمتر باشد، ممکن است سرشان به سقف برخورد کند. فضای صندوق عقب برای نسخه استاندارد این خودرو 478 لیتر و برای نسخه 4WD معادل 467 لیتر در نظر گرفته شده است.
بررسی و تحلیل خودرو داستر؛ موتور و ایمنی
در ادامه بحث بررسی و تحلیل خودرو داستر میپردازیم به عملکرد موتور این خودروی شاسی بلند و امکاناتی که برای ایمنی سرنشینان در نظر گرفته است.
داستر با موتورهای بنزینی و توربوشارژ روانه بازار میشود. برای این خودرو علاوه بر واحد سه سیلندر 1.0 لیتری و یک واحد چهار سیلندر 1.3 لیتری، گزینههای دیگر شامل موتور بنزینی 1.3 لیتری و موتور دیزلی 1.5 لیتری است. موتور 1.0 لیتری 90 اسب بخار و 160 نیوتن متر گشتاور و موتور 1.3 توربو نیز 130 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر تولید میکند.
برای موتور دیزلی هم 115 اسب بخار و 260 نیوتن متر گشتاور برآورد شده است. راندمان سوخت این خودرو برای موتور 1.3 لیتری معادل 37.5 MPG و برای موتور 1.5 لیتری دیزلی تا 65.7 MPG است. این یعنی در هر صد کیلومتر رانندگی شهری برای مدلهای تک دیفرانسیلی چیزی معادل 10.6 لیتر و برای مدلهای دو دیفرانسیلی 11.7 لیتر مصرف سوخت داریم. جالب است بدانید این عدد در جادههای خارج شهر در مدل تک دیفرانسیلی به 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر و در مدل دو دیفرانسیلی به 7.3 لیتر میرسد.
در نوع دیزلی این دستگاه شاهد جعبه دنده دستی هستیم؛ در حالی که برای مدلهای بنزینی، میتوان بین گیربکس 6 سرعته دستی و اتومات انتخاب کرد. همچنین سرعت صفر تا 100 برای موتور 1.3 لیتری توربو معادل 9.7 ثانیه برآورد شده است.
این خودرو در تریمهای حرفهای (با پرداخت مبلغ بیشتر) کیتهای ایمنی متعدد به سرنشین ارائه میدهد. دستیار استارت در سربالایی، هشدار نقاط کور، کروز کنترل، محدودکننده سرعت الکترونیکی، دوربین Multiview، کنترل سرازیری، سنسورهای پارک عقب و سایر تجهیزات استاندارد گوشهای از امکانات امنیتی این خودرو است.
نکاتی درباره خودرو داستر که شاید نمیدانستید
در ادامه بحث بررسی و تحلیل خودرو داستر دانستن نکات زیر در مورد این خودرو خالی از لطف نیست:
- از زمان معرفی نسل اول مدل داستر، بیش از 21.000 خودرو در منطقه و بیش از دو میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته شد.
- این خودرو یک SUV جمع و جور است که از سطح زمین 210 میلیمتر فاصله دارد.
- یک صندوق عقب 478 لیتری برای این خودرو پرقدرت و کاربردی طراحی شده است.
- از ویژگیهای جالب این خودرو میتوان به کلید هوشمند خودرو با قابلیت قفل خودکار و دکمه شروع-ایست اشاره کرد.
- داستر به رینگهای آلیاژی 16 یا 17 اینچی مجهز شده و دارای چراغهای روشنایی در روز C شکل است.
- این خودرو از امکاناتی برخوردار است که در مسیرهای خارج شهری و پرشیب در شروع سربالاییها و کنترل سرپایینیها به کمک سرنشین میآید. همچنین یک مانیتور ابتکاری 4 در 4 برای ارزیابی بهتر افت و خیزهای زمین و چرخش زوایای SUV در زمان مشخص تعبیه شده است.
- داستر به MediaNAV، دوربین معکوس، هشدار نقاط کور، کنترل فاصله پارک و کنترل آب و هوا مجهز شده است.
- این خودروی رنو با حداکثر 6 کیسه هوا، EBA، کنترل پایداری الکترونیکی و ترمز ABS روانه بازار میشود.
- داستر با سه نوع موتور تولید میشود: یک نوع 1.6 لیتری 16 سوپاپ (2000 سی سی) و دو نسخه موتور 1.5 dCi توربو دیزل.
کلام آخر
در این مطلب به بررسی و تحلیل خودرو داستر پرداختیم و ضمن ارزیابی کابین داخل ماشین و مشخصات ظاهری آن با موتور این خودرو که بزرگترین نقطه قوت آن است آشنا شدیم. عملکرد موتور قدرتمند، بهینه و کم استهلاک این دستگاه آن را به یک گزینه عالی برای رانندگی در فضای شهری و حتی سفرهای آفرود تبدیل کرده است. یکپارچگی طراحی این خودرو در کنار عملکرد موتور و گیربکس رنو داستر مهمترین دلیل محبوبیت این خودروی شاسی است.
فروشگاه رنو استور انواع لوازم و قطعات یدکی رنو از جمله رنو داستر را نیز ارائه میدهد.همین الان با ما تماس بگیرید.